عمومی

معرفی اجزای باتری یو پی اس

 

باتری یو پی اس هم مانند همه باتری های دیگر، یک سیستم الکتروشیمیایی است. باتری UPS ها در واقع حاوی اجزا و موادی هستند که با یکدیگر واکنش می دهند و جریان الکتریکی را ایجاد می کنند. به عنوان مثال در یک باطری اسید سرب، از ذخیره سرب اسید استفاده می شود که در آن الکترود ها شامل شبکه هایی از سرب حاوی اکسید های سرب هستند که در طول شارژ و دشارژ تغییر می کند و الکترولیت اسید آن نیز یک سولفوریک اسید رقیق است.

 

با وجود این که باتری UPS در انواع لیتیوم یون و اسید سرب دارای ساختار تقریبا مشابهی هستند، اما این مسئله تاثیر در نوع طراحی آن ها نداشته و علاوه بر آن ها در رابطه با باتری نیکل کادمیوم نیز متفاوت است. اجزای تشکیل دهنده هر یک از انواع باتری یو پی اس در تصاویر زیر ارائه شده است:

باتری یو پی اس اسید سرب

اجزای باتری یو پی اس اسید سرب

 

پایانه مثبت

درپوش

کانکتور تسمه منفی

کانکتور تسمه مثبت

محفظه

صفحه منفی

دستگیره نگهدارنده

محفظه هواکش دریچه ها

پایانه منفی

صفحه مثبت

جدا کننده

باتری یو پی اس سلولی

اجزای باتری یو پی اس سلولی

 

مجموعه صفحات

مجموعه صفحات منفی

مجموعه صفحات مثبت

جدا کننده

صفحه منفی

صفحه مثبت

پوشش فلزی

شبکه مسطح منفی

شبکه جدولی مثبت

باتری یو پی اس نیکل کادمیوم

اجزای باتری یو پی اس نیکل کادمیوم

 

دریچه های مهار گاز و مواد قابل احتراق

پایانه باتری UPS

زبانه صفحه منفی

زبانه صفحه مثبت

قاب صفحه

شبکه جدا کننده

محفظه سلولی

صفحه

نکته مهمی که در رابطه با تمامی باتری های یو پی اس وجود دارد این است که، انواع آن در داشتن برخی از اجزا با یکدیگر اشتراک دارند. اجزایی مانند:

 

الکترولیت: الکترولیت محلول یا محیطی است که شرایط لازم برای انتقال یون های الکترود های مثبت و منفی را در باتری فراهم می کند. این الکترولیت در باتری یو پی اس VRLA خشک و بی حرکت و در باتری یو پی اس VLA به شکل مایع است.

این مطلب را هم بخوانید :   درگاه ارز دیجیتال

شبکه: صفحه ای سوراخ دار و شبکه ای که ساخته شده از سرب یا آلیاژ سرب است و به عنوان رسانا و تکیه گاه مواد فعال در باتری مورد استفاده قرار می گیرد.

آنود: پایانه ورودی جریان، آنود نام دارد.

کاتود: نام پایانه خروجی، کاتود است.

سوپاپ تنظیم (معمولا در باتری یو پی اس اسید سرب استفاده می شود): زمانی که گاز های تولید شده توسط واکنش های داخلی باتری یو پی اس بیش از حد قابل تحمل می شوند، برای تخلیه کردن آن ها از این جزء از باتری UPS استفاده می شود.

جداکننده: وسیله و ابزاری است که برای جداسازی فیزیکی و الکتریکی الکترود هایی با قطبیت های مخالف استفاده می شود.

جار: محفظه یا ظرفی است که اجزای باطری یو پی اس را در خود جای داده است.

انواع برندهای باتری یو پی اس

باور های اشتباه در مورد خرید باتری های یو پی اس گران تر، معیاری اشتباه در انتخاب باتری ها می باشد. پارامترهای مهم تری را می توان در مورد کیفیت و انتخاب برند در مورد باتری های یو پی اس به دسته های زیر تقسیم کرد:

 

تکنولوژی ساخت باتری ها

وزن باتری ها

میزان بازدهی باتری در مدت زمان (طول عمر باتری ها با توجه به طول عمر یو پی اس)

با توجه به پارامتر های ذکر شده در مورد انتخاب باتری، به انواع برند های باتری می پردازیم:

 

باتری یو پی اس ایرانی

 

برند های ایرانی موجود در بازار با بهترین کیفیت در هایپر صنعت فامکو قابل ارائه به مشتریان عزیز هستند. در ساخت این باتری های 12 ولت با آمپر های استاندارد و طول عمر بالا، از تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده می شود که کیفیت آنها را بسیار بهبود می بخشد.

این مطلب را هم بخوانید :   اخذ پاسپورت و ثبت شرکت در ترکیه

 

صبا باتری

برند صبا باتری، از انواع باتری یو پی اس ایرانی می باشد و قادر به تولید باتری های سیلد ساکن 12 ولتی می باشد. باطری یو پی اس صباباتری در آمپر های 4.5، 7.5، 18، 28، 42، 65، 145 و 200 آمپر تولید و به بازار ارائه می شود.

 

سپاهان باتری

برند سپاهان باتری، با ارائه ضمانت نامه الکترونیک در صنعت باتری کشور، توانسته است برای اولین بار در صنعت باتری سازی در راستای سهولت در استفاده از خدمات پس از فروش و گارانتی باتری ها اقدام کند. باتری های تولیدی این کمپانی به صورت اوربیتال ژل بوده است و آمپر های موجود آن 42، 65 و 100 آمپر در ساعت می باشند.

 

فاراتل

باتری های فاراتل یکی از معتبر ترین برند های تولیدی باتری های یو پی اس هستند. مهمترین ویژگی این باتری ها طول عمر بالا و بی نیاز بودن نسبت به نگهداری و سرویس می باشد. معمولا باتری های تولیدی این شرکت سیلد اسید می باشند که در آمپر های 9، 28، 42، 65 و 100 آمپر ارائه می شود.

 

فاران

باتری های 12 ولتی جنرال فاران تولیدی ایران می باشد. این دسته از باتری یو پی اس فاران با توجه به ساختار کاملا سیلد، طول عمری بسیار بالا دارند. باتری USP تولیدی این شرکت در آمپر های 9، 28، 40، 42، 70، 100 و 120 آمپر ساعت ارائه می شود.